Privacyverklaring Wet politiegegevens (Wpg)
Bij de uitvoering van boa-taken kan het noodzakelijk zijn dat wij als gemeente uw persoonsgegevens gebruiken. Hiermee gaan wij zorgvuldig en vertrouwelijk om. Wij vinden het belangrijk om u te informeren over de manier waarop we politiegegevens verwerken. En op welke wijze wij de privacy waarborgen, beschermen en handhaven. In deze privacyverklaring Wpg leest u daar meer over.
Gemeente Zwartewaterland heeft buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) in dienst voor taken in het kader van toezicht en handhaving van de openbare orde. In deze privacyverklaring kijken we naar de verwerkingen die worden uitgevoerd onder de Wet politie gegevens (Wpg)
Waarvoor gebruikt de gemeente mijn gegevens?
Een boa houdt toezicht op de openbare orde en het naleven van wettelijke bepalingen. Bij overtredingen treedt de boa handhavend op. Hiertoe verwerkt een boa persoonsgegevens. Als een boa persoonsgegevens verwerkt bij het uitvoeren van zijn toezichthoudende taak is de AVG van toepassing. Verwerkt een boa politiegegevens in het kader van zijn politietaak (zoals het opsporen van strafbare feiten en het handhaven van de openbare orde), dan is de Wpg van toepassing. Net als de AVG stelt de Wpg eisen aan de verwerking van politiegegevens.
Zo verwerken wij politiegegevens voor verschillende doeleinden. Deze doeleinden staan beschreven in Wpg artikel 8 en 9. Denk hierbij aan:
- Het schrijven van een proces-verbaal als u een strafbaar feit heeft gepleegd.
- Het behandelen, administreren en financieel afwikkelen van aan proces-verbaal gerelateerde betalingen, zoals boetes voor fout parkeren.
- Onderzoek naar en opsporen van daders van strafbare feiten.
De grondslag waarop de boa’s uw politiegegevens voor de Wpg verwerken, is het uitvoeren van een wettelijke verplichting. De boa’s verwerken politiegegevens op grond van:
- Wetboek van Strafvordering;
- Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar;
- Algemene Plaatselijke Verordening (APV).
Om welke gegevens gaat het dan?
Bij het uitvoeren van onze boa taken verzamelen wij onder andere naam en adresgegevens, contactgegevens, een omschrijving van het strafbare feit met tijd en plaats hiervan, BSN, soort identiteitsbewijs en -nummer, kenteken.
Wie is er verantwoordelijk?
Het college van burgemeesters en wethouders is verantwoordelijk voor het gebruik van politiegegevens.
Hoe gaan wij om met uw persoonsgegevens?
Als gemeente hanteren wij beveiligingsmaatregelen gebaseerd op de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO). Dit doen wij om misbruik, verlies en onbevoegde toegang tot uw gegevens tegen te gaan.
Wij bewaren persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk is conform de wettelijke bewaartermijn van de Wet politiegegevens. En geven uw persoonsgegevens niet door aan (rechts)personen buiten de Europese Economische Ruimte.
Er worden in onze gemeente geen besluiten genomen door computerprogramma’s of systemen, zonder dat daar een medewerker van de gemeente aan te pas komt. Alleen bevoegde medewerkers krijgen toegang tot uw gegevens en deze medewerkers zijn gehouden aan geheimhouding.
Worden mijn gegevens gedeeld?
Soms is het nodig dat de gemeente uw persoonsgegevens aan derden verstrekt. Bijvoorbeeld aan het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) als u een boete moet betalen, of aan het Openbaar Ministerie (OM). Dit doen wij alleen als dat nodig is voor de uitvoering van onze taken en verplichtingen. Met deze organisaties maken wij afspraken, zodat zij zorgvuldig en vertrouwelijk omgaan met uw gegevens.
Welke rechten heb ik en hoe maak ik daar gebruik van?
Onder de Wpg wijken uw rechten af van die onder de AVG. U heeft het recht om:
- uitsluitsel te verkrijgen over of wij uw persoonsgegevens onder de Wpg van u gebruiken;
- de persoonsgegevens die de gemeente onder de Wpg van u verwerkt in te zien;
- onjuiste politiegegevens aan te laten passen naar juiste politiegegevens;
- onvolledige politiegegevens aan te vullen, onder meer doormiddel van een aanvullende verklaring;
- vernietiging van politiegegevens;
- afscherming van politiegegevens.
Om de bovenstaande rechten uit te oefenen hebben we een online formulier beschikbaar.
We hebben het recht een verzoek af te wijzen als dit noodzakelijk en evenredig is als:
- het verzoek een gerechtelijke onderzoeken of procedures zou belemmeren;
- nadelige gevolgen heeft voor het voorkomen van het begaan van strafbare feiten, voor opsporing, onderzoek, vervolging of het opleggen van straffen;
- de openbare veiligheid in het geding is;
- de rechten en vrijheden van derden worden geschonden;
- de nationale veiligheid in het geding is;
- de gemeente de wettelijke plicht heeft deze politiegegevens gegevens te bewaren;
- het kennelijk een ongegrond of buitensporig verzoek is.
Functionaris Gegevensbescherming
De Functionaris Gegevensbescherming is de interne toezichthouder op het gebied van de privacy binnen onze gemeente. Indien u een klacht heeft of een vraag dan kunt u direct contact opnemen met de Functionaris Gegevensbescherming via fg@zwartewaterland.nl.
Ook kunt u een klacht indienen over de gemeente bij de landelijke toezichthouder voor de bescherming van persoonsgegevens; de Autoriteit Persoonsgegeven (AP). Kijk voor meer informatie op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens.
Vragen?
Als u vragen heeft over deze privacyverklaring Wpg of andere vragen op het gebied van privacy neem dan contact met ons op via privacy@zwartewaterland.nl of telefonisch via 14 038.