Opvragen persoonsgegevens
Wat is het?
De gemeente houdt persoonsgegevens bij over alle inwoners in de Basisregistratie Personen (BRP). Deze gegevens heeft de gemeente nodig wanneer u bijvoorbeeld gaat trouwen of wanneer uw paspoort verloopt. Als dit nodig is, kan de gemeente uw gegevens ook delen met andere overheidsinstellingen, zoals de Belastingdienst, justitie of de politie. Of met organisaties zoals pensioenfondsen en woningcorporaties.
Welke gegevens er van u en uw minderjarige kinderen in de BRP staan, vindt u door in te loggen op MijnOverheid.
Hoe werkt het?
U kunt ons vragen om uw gegevens in te zien, te wijzigen of te verwijderen. Dat kan online via onderstaande link. Of persoonlijk bij de balie in het gemeentehuis. Kies dan op de informatiezuil het AVG verzoek. Samen met een medewerker Burgerzaken vult u het formulier AVG Verzoeken in. Neem hiervoor uw legitimatiebewijs mee.
Wilt u meer weten over de verwerking van uw gegevens? Lees onze privacyverklaring.
Wat moet ik doen?
- Via MijnOverheid kunt u zelf uw gegevens of die van uw minderjarige kinderen bekijken:
- Log in met uw DigiD.
- Klik daarna op ‘Persoonlijke gegevens’ bovenaan de pagina. Onder het kopje BRP kunt u uw gegevens bekijken.
Extra informatie
- Als u op zoek bent naar de persoonsgegevens uit de BRP van een ander, geeft u bij de gemeente aan waarvoor u de gegevens nodig hebt.
- De persoon die u zoekt moet hiervoor toestemming geven.
- De gemeente bepaalt of u de gevraagde informatie krijgt:
- U krijgt alleen informatie als u een persoonlijke, niet-commerciële reden hebt.
- U kunt alleen standaardgegevens krijgen, zoals naam, geboortedatum, adres, woonplaats of overlijdensdatum.
- U krijgt geen informatie als de persoon om geheimhouding van zijn of haar persoonsgegevens heeft gevraagd.
- Als de gemeente uw verzoek om informatie afwijst, kunt u binnen 6 weken bezwaar maken.