Welke rechten heb ik en hoe maak ik daar gebruik van?
Als inwoner of belanghebbende kunt u uw privacyrechten bij de gemeente Zwartewaterland uitoefenen. Dit betekent dat u om inzage mag verzoeken in de persoonsgegevens die de gemeente van u verwerkt. U mag daarnaast een verzoek indienen om uw persoonsgegevens te corrigeren, te verwijderen of het gebruik ervan te beperken. Tenslotte kunt u uw toestemming, als dit de grondslag van de verwerking van persoonsgegevens is geweest, intrekken en kunt u bezwaar maken tegen de verwerking van persoonsgegevens door ons.
Ten aanzien van politiegegevens heeft u het recht om inzage in uw gegevens te krijgen, het recht op correctie en het recht op vernietiging. Verzoeken kunnen worden geweigerd wanneer dit in het belang is van de opsporing of de nationale veiligheid of bij andere wettelijke uitzonderingen.
Verzoek indienen
U kunt via de link hieronder gebruik maken van uw rechten door een verzoek in te dienen. Hiervoor logt u in met uw DigiD.
Het is belangrijk dat u zich bij dit verzoek kunt legitimeren door middel van DigiD. Zo weten we zeker dat de gegevens die u wilt bekijken, aanpassen of verwijderen echt van u zijn. U mag geen gegevens van andere personen bekijken. De privacy officer uw verzoek in behandeling en zal contact met u opnemen.
Om u zo goed mogelijk te kunnen helpen vragen we u om zo specifiek mogelijk te zijn over uw persoonsgegevens. En over welke verwerking(en) het gaat.
Binnen vier weken na ontvangst krijgt u van ons een besluit toegestuurd waarin staat of wij uw verzoek kunnen honoreren, in welke mate en waarom dit eventueel niet kan.
Als u het niet mee eens bent met het besluit heeft u het recht om een bezwaarschrift in te dienen. U kunt ook een klacht indienen bij de Functionaris Gegevensbescherming van onze gemeente (FG@zwartewaterland.nl) of de Autoriteit Persoonsgegevens.
Bij overige vragen over uw privacyrechten of hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens, kun u mailen naar privacy@zwartewaterland.nl.