Privacyverklaring Sociaal Domein

Binnen het Sociaal Domein heeft de gemeente een aantal taken uit te voeren. Om deze taken goed uit te kunnen voeren hebben wij persoonsgegevens van u nodig. In deze privacyverklaring vertellen wij u hoe wij omgaan met deze persoonsgegevens.

Gemeente Zwartewaterland is binnen het Sociaal Domein verantwoordelijk voor het uitvoeren van de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO), Participatiewet, Jeugdwet en schuldhulpverlening. Om dit goed te kunnen doen hebben wij persoonsgegevens van u nodig. Dit zijn gegevens die direct of indirect iets zeggen over een persoon of die naar een persoon te herleiden zijn. Denk hierbij aan iemands naam, adres en woonplaats of geboortedatum.

Soms zijn er ook bijzondere persoonsgegevens nodig. Dit zijn gegevens die een grotere privacy impact op u kunnen hebben wanneer deze verwerkt worden. Hieronder leest u welke categorieën persoonsgegevens wij verwerken binnen het Sociaal Domein.

Waarvoor gebruikt de gemeente mijn gegevens?

Wanneer er een hulpvraag bij ons binnenkomt, kijken wij per casus welke gegevens er nodig zijn om de hulpvraag zo goed mogelijk in behandeling te kunnen nemen. Vaak schrijft de wetgeving zelf voor welke persoonsgegevens wij mogen verwerken om de taken uit deze wet te kunnen uitvoeren. Onze grondslag is dan ook onze wettelijke taken en verplichtingen. Wanneer er geen wettelijke grondslag is wordt er soms ook gebruik gemaakt van toestemming, zoals het delen van gegevens met bijvoorbeeld een huisarts. Toestemming kunt u ten alle tijden intrekken.

Per wetgeving zijn er verschillende categorieën persoonsgegevens nodig. In het algemeen zal er gevraagd worden naar:

  • Contactgegevens, zoals naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres.
  • Geboortedatum.
  • BSN.
  • Reisdocument voor verificatie.
  • Gegevens die betrekking hebben op uw gezondheid. Bijvoorbeeld of u medicijnen gebruikt en wie uw huisarts is.
  • Gegevens over uw thuissituatie. Bijvoorbeeld met hoeveel gezinsleden of andere huisgenoten u in één huis woont.
  • Gegevens over uw financiële situatie. Bijvoorbeeld uw bankrekeningnummer en inkomensgegevens.
  • Uw verblijfstitel.

Wie is er verantwoordelijk?

De bestuursorganen van de gemeente zijn allemaal verantwoordelijk voor de verwerkingen die wij, of derden namens ons, uitvoeren. Onze bestuursorganen zijn onder andere de burgemeester, het college van Burgemeester en Wethouders en de Raad.

Hoe gaan wij om met uw persoonsgegevens?

Wij verwerken alleen persoonsgegevens die minimaal noodzakelijk zijn voor het vooraf bepaalde doel (proportionaliteit) en waar het mogelijk is verwerken we geen persoonsgegevens (subsidiariteit). Voor de uitvoering van taken in het Sociaal Domein zijn de doelen voor het verwerken veelal in de wet vastgelegd. Bijvoorbeeld het bepalen of u recht heeft op een uitkering, jeugdhulp of een voorziening zoals een traplift in uw huis.

Wij dragen hierbij zorg dat de persoonsgegevens die we verwerken kloppen en volledig zijn. Uw persoonsgegevens worden daarbij niet langer bewaard dan nodig is voor de uitvoering van onze gemeentelijke taken. Tenzij er een wettelijke regeling is die voorschrijft hoe lang we gegevens moeten bewaren (voor de jeugdwet en WMO is dit bijvoorbeeld 15 jaar). Hierbij volgen we onder andere de Archiefwet.

Al onze medewerkers zijn gehouden aan geheimhouding. Ook hanteren wij beveiligingsmaatregelen gebaseerd op de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO). Dit doen wij om misbruik, verlies en onbevoegde toegang tot uw gegevens tegen te gaan.

Er worden in onze gemeente geen besluiten genomen door computerprogramma’s of systemen, zonder dat daar een medewerker van de gemeente aan te pas komt.

Worden mijn gegevens gedeeld?

Wanneer dit noodzakelijk is voor de hiervoor weergegeven doeleinden of voortvloeit uit de wet, delen wij persoonsgegevens. Wij delen bijvoorbeeld met (jeugd)hulpaanbieders, verwijzers, incassobureaus en de Sociale Verzekeringsbank. Ook delen wij persoonsgegevens met verwerkers die namens ons handelen. Zo schakelen wij externe softwareleveranciers in die persoonsgegevens alleen

kunnen zien als zij bijvoorbeeld een incident voor ons moeten oplossen. Met deze organisaties maken wij afspraken over het zorgvuldig, veilig en vertrouwelijk omgaan met uw gegevens.

Functionaris Gegevensbescherming

De Functionaris Gegevensbescherming is de interne toezichthouder op het gebied van de privacy binnen onze gemeente. Indien u een klacht heeft of een vraag dan kunt u direct contact opnemen met de Functionaris Gegevensbescherming via fg@zwartewaterland.nl.

Vragen?

Als u vragen heeft over deze privacyverklaring of andere vragen op het gebied van privacy neem dan contact met ons op via privacy@zwartewaterland.nl of telefonisch via 14 038.