Privacyverklaring gemeente Zwartewaterland

Bij de uitvoering van haar taken gebruikt de gemeente Zwartewaterland uw gegevens. Hiermee gaan wij zorgvuldig en vertrouwelijk om. Wij vinden het belangrijk om u te informeren over de manier waarop we persoonsgegevens verwerken. En op welke wijze wij de privacy waarborgen, beschermen en handhaven. In deze privacyverklaring leest u daar meer over.

Voor de uitvoering van haar taken gebruikt de gemeente Zwartewaterland gegevens van haar inwoners en andere personen. Het gaat onder andere om persoonsgegevens. Dit zijn gegevens die direct of indirect iets zeggen over een persoon of die naar een persoon te herleiden zijn. Denk hierbij aan iemands naam, adres en woonplaats of geboortedatum.

Deze privacyverklaring is dan ook van toepassing op alle verwerkingen van persoonsgegevens door alle bestuursorganen van de gemeente Zwartewaterland. Oftewel: voor alle verwerkingen die binnen de gemeente plaatsvinden.

Waarvoor gebruikt de gemeente mijn gegevens?

Als u contact met ons opneemt of gebruik maakt van de diensten of producten van onze gemeente, hebben wij uw persoonsgegevens nodig. Die geeft u bijvoorbeeld via een formulier of cookies op de website, via het digitaal loket, of rechtstreeks aan een medewerker.

Deze persoonsgegevens zijn nodig voor de uitvoering van onze wettelijke taken en verplichtingen. Bijvoorbeeld voor het beoordelen van uw aanvraag, het verzenden van brieven of om onze dienstverlening uit te voeren.

Wij mogen persoonsgegevens alleen verwerken als de wet het toelaat. Als gemeente verwerken wij gegevens meestal om deze redenen: (1) Voor het uitvoeren van onze wettelijke taken en verplichtingen. (2) Omdat u daarvoor toestemming heeft gegeven. U kunt uw toestemming weer intrekken.

Als gemeente gebruiken wij alleen die persoonsgegevens die nodig zijn om onze taken uit te voeren. Welke gegevens dit zijn, hangt af van de specifieke taak die wij uitvoeren. Hierbij zijn verschillende categorieën persoonsgegevens te benoemen zoals naam, geboortedatum, adres en/of locatie, maar ook het Burgerservicenummer, financiële gegevens, strafrechtelijke gegevens en/of bijzondere persoonsgegevens als dat noodzakelijk is.

Bijzondere gegevens zijn bijvoorbeeld gegevens over uw gezondheid, levensovertuigingen, biometrische gegevens (foto’s) en gegevens over uw seksuele gerichtheid (huwelijken). Deze gegevens worden bijzonder genoemd, omdat zij een grotere privacy impact op u kunnen hebben wanneer deze verwerkt worden.

Wie is er verantwoordelijk?

De bestuursorganen van de gemeente zijn allemaal verantwoordelijk voor de verwerkingen die wij, of derden namens ons, uitvoeren. Onze bestuursorganen zijn onder andere de burgemeester, het college van Burgemeester en Wethouders en de Raad.

Hoe gaan wij om met uw persoonsgegevens?

Wij verwerken alleen persoonsgegevens die minimaal noodzakelijk zijn voor het vooraf bepaalde doel (proportionaliteit) en waar het mogelijk is verwerken we geen persoonsgegevens (subsidiariteit). Voor de uitvoering van sommige wetten, zoals bijvoorbeeld de Jeugdwet, zijn de doelen voor het verwerken in de wet al vastgelegd. Daarnaast zorgen we ervoor dat de persoonsgegevens die we verwerken kloppen en volledig zijn.

Er worden in onze gemeente geen besluiten genomen door computerprogramma’s of systemen, zonder dat daar een medewerker van de gemeente aan te pas komt.

Al onze medewerkers zijn gehouden aan geheimhouding. Daarnaast hanteren wij beveiligingsmaatregelen gebaseerd op de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO). Dit doen wij om misbruik, verlies en onbevoegde toegang tot uw gegevens tegen te gaan.

Wij bewaren uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is voor de uitvoering van onze gemeentelijke taken. Tenzij er een wettelijke regeling is die voorschrijft hoe lang we gegevens moeten bewaren. Hierbij volgen we onder andere de Archiefwet.

Worden mijn gegevens gedeeld?

Als gemeente delen wij uw persoonsgegevens alleen met andere organisaties als dat nodig is voor onze dienstverlening of voor de uitvoering van onze taken en verplichtingen. Deze organisaties zijn bijvoorbeeld hulpverleners(organisaties), een woningcorporatie, andere gemeenten, incassobureaus, cloud- en hostingspartijen en IT-dienstverleners. Met deze organisaties maken wij afspraken over het zorgvuldig, veilig en vertrouwelijk omgaan met uw gegevens.

En hoe zit het met de zogenaamde cookies op de website?

Op onze website maken wij gebruik van cookies. Een cookie is een klein bestandje dat op uw harde schijf wordt opgeslagen door een server en alleen wordt herkend door de server die de cookie opslaat. De cookies zijn nodig voor de technische werking van de website en voor uw gebruiksgemak. Cookies helpen ons bijvoorbeeld om de informatie op de website voor bezoekers steeds beter vindbaar te maken. Een cookie registreert geen gegevens zoals naam, adres, telefoonnummer of e-mailadres.

Wij gebruiken cookies om tijdens uw bezoek aan onze website informatie te verzamelen. Daarbij maskeren we een deel van uw IP-adres, zodat wij niet precies kunnen zien welk IP-adres ons bezoekt. Wel houden wel de tijd van een bezoek aan de site en de pagina’s die u bezoekt bij. U kunt uw browser zo instellen dat cookies worden geweigerd of dat u een waarschuwing krijgt wanneer er cookies worden verzonden.

Functionaris Gegevensbescherming

De Functionaris Gegevensbescherming is de interne toezichthouder op het gebied van de privacy binnen onze gemeente. Indien u een klacht heeft of een vraag dan kunt u direct contact opnemen met de Functionaris Gegevensbescherming via fg@zwartewaterland.nl.

Vragen?

Als u vragen heeft over deze privacyverklaring of andere vragen op het gebied van privacy neem dan contact met ons op via privacy@zwartewaterland.nl of telefonisch via 14 038.