Omgevingsvisie - thema verkeer
Zwartewaterland is qua ontsluiting over de weg vooral gericht op de A28. Zwartewaterland heeft een provinciaal wegennet dat alle kernen met elkaar verbindt en aansluit op het rijkswegennet. Een uitzondering hierop is de verbinding tussen Genemuiden en Zwartsluis. De verbinding tussen deze twee kernen is via een veerpont over het Zwarte Water.
Openbaar vervoer in en om Zwartewaterland
Treinverbindingen en -haltes liggen niet in de gemeente, maar in de omliggende plaatsen Zwolle, Kampen en Meppel. De gemeente ligt wel direct aan een aantal buslijnen. Knooppunten van buslijnen liggen in Hasselt en Zwartsluis. Het openbaar vervoer is erg geschikt om tussen de kernen te reizen. Tijdens de spits maken inwoners, vooral scholieren, veel gebruik van het openbaar vervoer. Gemeente Zwartewaterland zet de komende jaren in op:
- Verkeersveiligheid
- Fietsen
- Circulatie en parkeren
Verkeersveiligheid vraagt aandacht
De gemeente is goed ontsloten via het provinciaal wegennet. Toch geeft dit netwerk binnen de bebouwde kom van Hasselt en Zwartsluis problemen. In deze kernen delen de ontsluitingswegen het woongebied in tweeën. Inwoners ervaren deze wegen als belemmering, tijdens het dagelijks oversteken ervan. Dit vraagt om extra aandacht voor de verkeersveiligheid. Samen met de provincie blijven we sterk inzetten op verkeersveiligheidscampagnes, bijvoorbeeld in de omgeving van scholen.
Ook zijn de kwaliteit van wegverharding, openbare verlichting en verkeersgeleidende voorzieningen een aandachtspunt bij het verbeteren van de verkeersveiligheid van alle weggebruikers. Voor openbare verlichting geldt: functioneel, veilig, spaarzaam, en duurzaam verlichten. Daarmee leveren we een bijdrage aan het voorkomen van de lichtvervuiling, vooral in het buitengebied. Lichtvervuiling is het overmatig verlichten van de omgeving in de nacht.
Binnen de kernen zijn een aantal 30 km/u-wegen, die er uit zien als 50 km/u-wegen. Dat zijn ook wegen waar veel klachten over komen. We willen deze wegen opnieuw inrichten als 30 km/u-wegen. Als het kan doen we dit tegelijk met onderhoud en beheer. Bijvoorbeeld als het riool vervangen moet worden. Voor deze herinrichting hebben we een subsidie van de provincie nodig. Hierdoor doen we de herindeling in delen.
We gaan een nieuw Gemeentelijk Verkeers- en VervoerPlan (GVVP) ontwikkelen. Dit beleidsplan vervangt het verouderde plan uit 2008.
Verbeteren van fietsroutes
De provincie wil fietsroutes in de regio verbeteren, zo ook de route van Genemuiden door de Mastenbroekerpolder. Op die route ontbreekt een fietsverbinding bij de Zwolsesteeg.
Daarnaast ontbreekt de directe verbinding van Hasselt naar Genemuiden in het fietsnetwerk. Ook de bereikbaarheid per fiets van het bedrijventerrein Zevenhont en de verbinding naar de woonwijken in Genemuiden willen we verbeteren. Verder vraagt de fietsverbinding tussen Hasselt en Zwolle aandacht. Met maatregelen gericht op prettig, snel en veilig fietsen willen we dat meer mensen de fiets gaan gebruiken.
In Zwartsluis gaat de provincie werken aan onderhoud op de N334. We gaan de oversteek voor met name het langzame verkeer hier verbeteren.
Circulatie en parkeren
Steeds meer inwoners bezitten een auto. Hierdoor neemt de parkeerdruk toe en komt de leefbaarheid onder druk te staan. Het centrum van Genemuiden, Hasselt en Zwartsluis zijn niet ontworpen op deze verhoogde parkeervraag. Per situatie moeten we kijken hoe we daar mee om willen gaan. Dit kan bijvoorbeeld door het aantal blauwe zones uit te breiden (parkeerplekken waarvoor een parkeerschijf nodig is). Hierdoor zorgen we voor voldoende parkeerplekken voor bezoekers van winkelvoorzieningen.
Op dit moment wordt parkeren in de openbare ruimte in het centrum nog toegestaan. We gaan hierop handhaven als er meer parkeeroverlast is of bij een verminderde bereikbaarheid voor hulpdiensten. Dat betekent dat de parkeerdruk zal gaan verschuiven naar de randen van de centra. Daarom gaan we de parkeercapaciteit aan de randen van de centra uitbreiden. Dit betekent dat de loopafstand vooral voor bewoners van centra gaat toenemen, maar zeker acceptabel is. Het is dan minder vanzelfsprekend dat er een parkeerplaats voor de deur beschikbaar is.
Naast deze thema’s kijken we ook hoe mobiliteit er in de toekomst uit ziet. We verwachten een toenemende vraag naar laadmogelijkheden voor elektrische voertuigen (auto en fiets).
Het thema verkeer voor afzonderlijke kernen en het buitengebied
U heeft gelezen waar de gemeente op inzet als het gaat om verkeer. Aanvullend hierop hebben de kernen en het buitengebied ook een eigen inzet: