Manager Ruimtelijke Ontwikkeling en Dienstverlening (32-36 uur)
Als ervaren manager hanteer je een moderne, verbindende leiderschapsstijl en zet je je brein lenig en optimaal in. Bij gemeente Zwartewaterland word je uitgedaagd om buiten vakspecialistische kaders te denken!
Daarom kies je voor deze uitdaging bij gemeente Zwartewaterland.
Je ambieert een zelfstandige en verantwoordelijke baan met ruimte voor eigen inbreng, nieuwe ideeën, initiatieven én ondernemerschap.
Je kunt samen met een vrij nieuw, maar al hecht managementteam bouwen aan een toekomstbestendige organisatie.
Het is een fijne werkomgeving, waar je jezelf kunt zijn en iedereen klaar staat voor elkaar, voor de inwoners en de gemeente.
Wat ga je doen?
De gemeente Zwartewaterland bouwt de reeds ingezette koers verder uit naar een vernieuwde organisatie. Het Management Team (MT) speelt daarin een belangrijke rol. Zij zoeken een manager Ruimtelijke Ontwikkeling en Dienstverlening die een bijdrage levert om het MT en de organisatie op een hoger niveau te brengen. Je draagt op een constructieve manier bij aan de ontwikkeling van de organisatie. Vanuit het managementteam zet je de strategische lijnen uit, zodat de ruim 23.000 inwoners van Zwartewaterland kunnen rekenen op goede dienstverlening vanuit de gemeente.
Jouw focus zit op het ruimtelijk en economisch gebied, Burgerzaken, Receptie/KCC en de programma’s Wonen, Energie en Klimaat, Economie en Omgevingswet. Binnen jouw afdeling stuur je samen met een aantal coördinatoren en regisseurs op de inhoud van de opgaven. En je vindt het belangrijk dat medewerkers hun werk met plezier goed kunnen doen, met voldoende uitdaging en ontwikkeling. Je hebt oog voor hun rol, bijdrage en welzijn.
Als manager Ruimtelijke Ontwikkeling en Dienstverlening ben jij ook verantwoordelijk voor:
- Het verder implementeren van het programmatisch werken in de afdeling als één van de methodieken binnen opgavegericht werken.
- Vormgeven van het opdrachtgeverschap voor het ontwikkeltraject van team Burgerzaken.
- Verder professionaliseren van Vastgoed en grondzaken.
- Het slim organiseren van capaciteit voor piekbelasting en nieuwe en veranderende opgaven.
Context
De organisatie Zwartewaterland bestaat uit 4 afdelingen. Aan het hoofd van elke afdeling staat een manager. Binnen de teams wordt gewerkt met coördinatoren die als aanspreekpunt fungeren. De teams Burgerzaken, KCC en vergunningen binnen de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling en Dienstverlening worden aangestuurd door een teamleider: zie organogram. Samen met de gemeentesecretaris vormen de managers het MT. Samen sturen zij de organisatie als geheel, zijn zij verantwoordelijk voor de grote opgaven en het implementeren van opgavegericht werken. De ambities van het college van burgemeester en wethouders vormen het kader en in nauwe samenwerking met het college zet het MT de koers in de organisatie uit. Daarnaast zijn de managers verantwoordelijk voor de teams binnen hun afdeling. Dat doen ze in een organisatie waar de lijnen kort zijn en waar ambitieuze en gedreven medewerkers zich elke dag inzetten om de gemeente volop te bedienen.
Bekijk ons organogram
De organisatie
De gemeente Zwartewaterland bestaat uit drie kernen en een mooi buitengebied. Genemuiden staat bekend om zijn grootschalige tapijtindustrie van internationale allure. Hanzestad Hasselt kent een rijke en eeuwenoude historie. Zwartsluis heeft veel watersport en scheepsbouw en fungeert als toegangspoort naar Nationaal Park Weerribben-Wieden. Zwartewaterland is dus een bedrijvige én een groene gemeente, prachtig gelegen aan het Zwartewater. Belangrijk daarbij is het behoud van evenwicht tussen economie en ecologie. Kenmerkend is verder het respect van de mensen naar elkaar en de betrokkenheid van de gemeenschappen bij onze samenleving.
Bij de gemeente Zwartewaterland werken ongeveer 200 mensen. Het is overzichtelijk, persoonlijk en collegiaal. Samen creëren zij de beste ondersteuning voor alle inwoners, door breed te denken op een kleinschalige manier en altijd met een passende oplossing. Daarvoor maken zij zich hard. De kernwaarden zijn: kwaliteit, dienstbaarheid, sterke samenwerking, menselijke maat en oog en oor voor iedere stem.
Bekijk ons identiteitsbewijs met kernwaarden
Wie ben jij?
Je bent een inspirerende manager die weet wat er speelt binnen de vakgebieden van de afdeling. Ontwikkelingen van buiten de eigen organisatie vertaal je door naar de teams en daarbij vertrouw je op je uitstekende analytische vaardigheden. Je creëert draagvlak in een werkomgeving die direct in verbinding staat met het politieke speelveld en je bent in staat om de teams mee te krijgen met veranderingen. Je bent sociaal toegankelijk en benaderbaar. Deze functie vraagt om WO werk- en denkniveau en meerdere jaren werkervaring als integraal manager. Als je je bovendien herkent in de volgende kenmerken, horen we graag van je!
- Je hebt een brede kijk en bent in staat om vanuit het organisatieperspectief afdelingen te sturen. Je hebt ervaring met het vertalen van de organisatiekoers naar teams en mensen.
- Je hebt oog voor cultuur en gedrag en investeert hier ook in. Je zorgt voor verbinding: zowel binnen de afdeling, als tussen de afdelingen als ook met de diverse externe stakeholders.
- Je bent een manager die beschikt over een flinke dosis politiek-bestuurlijke sensitiviteit. Je hebt brede algemene kennis van het gemeentelijk beleid.
- Je kunt direct meerwaarde leveren in de complexe omgeving van het ruimtelijk en economisch domein. Dit betekent dat je bekend bent met deze domeinen.
Wat biedt gemeente Zwartewaterland jou?
Als betrokken werkgever biedt gemeente Zwartewaterland je een goede balans tussen werk en privé, veel vrijheid en ook nog eens een aantrekkelijk arbeidsvoorwaardenpakket. Als manager kun je (op basis van een 36-urige werkweek) bij de gemeente Zwartewaterland rekenen op een salaris passend bij jouw ervaringsachtergrond tot maximaal € 7.417,- bruto per maand (schaal 13). Daarnaast ontvang je een Individueel Keuzebudget (17,05% van het salaris).
Ze bieden je natuurlijk ook een goede pensioenregeling via het ABP en flexibele werktijden en alle faciliteiten om hybride te werken, waaronder een smartphone en een laptop. Onder het uitgebreide pakket aan secundaire arbeidsvoorwaarden valt ook een reiskostenvergoeding op basis van woon-werkverkeer en betaald ouderschapsverlof. Tenslotte zijn er diverse opleidingsmogelijkheden zodat je je verder kunt ontwikkelen. Verder is het goed te vermelden dat je vanuit het gemeentehuis in Hasselt, aan de rand van de binnenstad, binnen 10 minuten op de A28 bent. Prima bereikbaar vanaf bijvoorbeeld Zwolle, Meppel en Kampen.
Contact- en informatieprocedure
De procedure wordt begeleid door bureau Zeelenberg. Wil je meer weten over deze functie? Neem dan contact op met Esther Dijkstra via 073 – 612 06 55.
We zien jouw sollicitatie inclusief curriculum vitae en motivatiebrief graag uiterlijk zondag 10 november 2024 tegemoet. Je kunt online solliciteren via onderstaande button.
We zijn benieuwd naar wie je bent, wat je drijft en wat je kunt.
De data van de gesprekken in de procedure zijn gepland:
- Week 46: adviseurs voeren oriënterende gesprekken met kandidaten
- Donderdag 14 november: cv-presentatie (door adviseur Zeelenberg)
- Maandag 18 november: 1e gespreksronde persoonlijke presentatie (door kandidaten)
- Maandag 25 november: 2e gespreksronde
Een ontwikkelassessment kan onderdeel uitmaken van de procedure.
Om in dienst te kunnen treden bij gemeente Zwartewaterland is een geldige verklaring omtrent gedrag (VOG) vereist.